headerphoto

Wist je dat, niet alleen een dermatoloog of een huidtherapeut, maar ook een gespecialiseerde diëtist jou kan helpen met acné!

Acné
Acné vulgaris, ook jeugdpuistje genoemd, ontstaat door verstopte of ontstoken talgkliertjes. Acné kan soms ook na de puberteit blijven bestaan of pas op volwassen leeftijd beginnen. 

Oorzaak:

Het ontstaan van acné komen er meer factoren bij kijken, onder andere hormonen, voeding, persoonlijke hygiëne en dagelijkse verzorging enzovoort.

Medicatie:

Er zijn ook verschillende medicijnen die acné kunnen veroorzaken of verergeren: prednison en middelen tegen tuberculose en epilepsie.
oorzaak acne

Acné en Voeding

Uit recente onderzoek blijkt dat het consumeren van teveel snelle koolhydraten zoals snoep, zoete tussendoortjes, suikerhoudende drank, wit meel, witte pasta en witte rijst en zuivelproduten, kunnen deze huidaandoening verergeren.
Hier heeft namelijk te maken met IGF-1 (Insuline-like Growth Factor). IGF-1 speelt een belangrijke rol bij het ontstaan van acné. De hoeveelheid van IGF-1 wordt bepaald door onze dagelijkse voeding. Hoe minder je snelle koolhydraten en zuivelproducten eet hoe minder jouw lichaam IGF-1 aanmaakt.

 suiker en zuivel

Acné en Vitamines

Niacine/Vitamine B3

Niacine (vitamine B3) speelt als onderdeel van co-enzymen, een essentiële rol in de energievoorziening in de cel.

De belangrijkste bronnen van niacine zijn vlees, gevogelte, vis, volkorenproducten
niacinerijke voedsel
Orale nicotinamidesuppletie in combinatie met zink, koper en foliumzuur een tot een vermindering van de acné.

Pantotheenzuur (vitamine B5)
Pantotheenzuur is co-enzym A van alle lichaamscellen. Vitamine B5 is belangrijk voor vele biochemische reacties. Het bekendste deficiëntiesymptoom is het 'burning feet' syndroom.

Pantotheenzuurrijke voedingsmiddelen: vlees (orgaanvlees), ei, melk en melkproducten, volkorenbrood, noten en aardappelen.

Pantotheenzuurrijke voedsel

De Chinese arts dr. Leung gaf vervolgens zijn patiënten een oraal supplement met zeer hoge pantotheenzuur en liet de patiënten met acné insmeren met een crème met 20% pantotheenzuur. Na dit onderzoek vertoonden 100 patiënten een significant verbetering van deze huidaandoening. De huid van de deelnemers werd minder vet, de huidporiën werden kleiner en de huidontstekingen namen af.( Leung L.H. (1995,1997). )

Vitamine A
Vitamine A, ook wel retinol genoemd, is een vet oplosbare vitamine. Vitamine A is belangrijk voor de functie van ogen en epitheel, afweer, voortplanting, groei en ontwikkeling.
Het laag vitamine-A-gehalte kan een rol spelen in het ontstaan van acne en de verergering ervan. Crèmes met retinol lijken mogelijk ook een gunstig effect te hebben bij acne.
Vitamine A –rijke producten: lever, volle melk en melkproducten, boter en eidooier. In Nederland wordt margarine, halvarine en bak- en braadproducten verrijkt met vitamine A.
Provitamine-A-carotenoïden komen voor in donkergroene bladgroenten en koolsoorten. Gele en oranje kleuren fruit en groenten bevatten deze stof. Maar ook in melkvet en eidoor vindt Provitamine-A-carotenoïden plaats.

Vitamine A producten

Vitamine E/ alfa-tocoferol

Vitamine E ook wel alfa-tocoferol genoemd, is een in vet oplosbare vitamine. De belangrijkste functie van vitamine E is antioxidant. Vitamine E speelt een belangrijke rol in de preventie van verschillende chronische ziekten.

Bron van Vitamine E:  plantaardige oliën, zoals zonnebloemolie en plantaardige producten zoals granen, noten, zaden, groenten en fruit.

Aandacht voor een goede vitamine-E-status bij patiënten met acné is van belang. Personen met acné hebben een lager vitamine-E-gehalte dan personen zonder acné en bij ernstige acné neemt het vitamine-E-gehalte verder af. Omdat de talgklieren een belangrijke rol spelen in het afleveren van vitamine E aan de opperhuid.
Vitamine E gaat vrije radicalen in de huid afvangen en bestrijdt het oxidatie-proces. Het is daarom belangrijk dat er voldoende vitamine E in de huid aanwezig is bij het behandelen van acné.
Bron van vitamine E
Bron: www.voedingonline.nl